Viser treff 2067-2086 av 32776

    • Å delta på gruppebehandling sammen med andre som har Cerebral Parese. En intervjustudie av ungdom med Cerebral Parese (CP) som går til gruppebehandling ledet av fysioterapeuter 

      Kongshavn, Eli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-05)
      Bakgrunn: Personer med cerebral parese (CP) er en stor heterogen pasientgruppe for barne- og ungdomsfysioterapeuter. Mange av personene med CP trenger livslang trening for å opprettholde funksjonen og for å forebygge sekundære muskel- og skjelettplager. Fysioterapeuter tilbyr ulike typer behandling, og det handler om å tilpasse et opplegg til den enkelte pasienten. Gruppebehandling er en behandlingsform ...
    • "Å falle, det kan jo hende alle!". Eldre hjemmeboende og risiko for fall. 

      Balteskard, Bjørg; Clancy, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-01)
      Fall og fallforebygging hos gamle personer har de siste årene fått økende oppmerksomhet. Få studier har tatt utgangspunkt i de gamles fortellinger og perspektiv. I denne artikkelen er eldre hjemmeboende personers tanker og erfaringer med fall og fallhendelser i fokus. Studien har et kvalitativt forskningsdesign og er basert på dybdeintervju med hjemmeboende personer over 75 år. Utvalget er ...
    • Å fange tidstyver i den offentlige omsorgstjenesten. Bruk av lean som styringsverktøy for å skape operasjonell effektivitet 

      Solheim, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-29)
      De siste årene har styringsverktøyet lean fått økt oppmerksomhet blant norske bedrifter, både innen privat og offentlig sektor, med hovedvekt på sistnevnte. Denne studien tar for seg hvordan lean innvirker på operasjonell effektivitet. Konteksten er den offentlige omsorgstjenesten, hvor studien tar utgangspunkt i en avdeling i Harstad Kommune. Studiens problemstilling er som følger: ”Hvordan brukes ...
    • Å få hjelp til det uhjelpelige. Hvordan unge mennesker opplevde hjelpen etter seksuelle overgrep 

      Johnsen, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Masteroppgaven fokuserer på hvordan man kan avdekke seksuelle overgrep, og hvordan unge mennesker utsatt for seksuelle overgrep opplevde hjelpen de fikk i etterkant. Studien tar for seg ulike hjelpepersoner; familie, venner, skole og ulike instanser. Teorigrunnlaget er fra tidligere forskning om seksuelle overgrep, samt forskning rundt traumatisk stress og traumer, resiliens og posttraumatisk vekst. ...
    • Å få i gang en ny rutine : treningsmotivasjon - fra teori til praksis 

      Kristiansen, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Denne oppgaven tar utgangspunkt i en gruppe kvinner som ikke allerede holdt på med fysisk aktivitet, men som gjorde et forsøk på å implementere en treningsrutine. Oppgaven tar sikte på å undersøke både motivasjonen for å igangsette en treningsrutine, og hvordan forsøket på å starte med regelmessig trening ble gjennomført og erfart. Teoriene som brukes for å belyse problemstillingen er praksisteoriene ...
    • Å få og å ta i bruk eit teknisk hjelpemiddel - ei gåtefull reise. Ei kvalitativ undersøking av heimebuande eldre sine erfaringar. 

      Gramstad, Astrid (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2014-09-26)
      Formidling av tekniske hjelpemiddel er eit hyppig brukt verkty for å gjere eldre i stand til å bu heime så lenge som mogleg. Likevel veit ein lite om korleis eldre erfarer det å få og å ta i bruk tekniske hjelpemiddel. Kunnskap om erfaringane til brukarar av hjelpemiddel kan bidra til ei vidareutvikling av klientsentrerte og effektive helsetenester. Formålet med prosjektet var difor å undersøkje ...
    • Å finne og gi mening. En casestudie om mellomlederes prosess med å finne og gi mening i endring 

      Børs-Lind, Siri Hallingby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Temaet for denne masteravhandlingen er mellomlederes prosess med å finne og gi mening i endringsprosesser. Oppgaven stiller spørsmålet om hvorvidt det er en sammenheng mellom mellomledere sin prosess med å finne mening i en endring, og hvordan mellomlederne støtter de ansatte ved å gi mening til endring. Hensikten er å bidra med en økt innsikt innenfor forskningsfeltene mellomledere, endring og ...
    • «Å finne sin plass på ny». En kvalitativ studie om overgangen mellom barne- og ungdomsskolen 

      Hansen, Keiy Celorico (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-26)
      I Norge ønsker myndighetene at skoleløpet fra 1.klasse og til elevene får vitnemål fra videregående skole, skal anses som, og oppleves som en helhet. Elevene må likevel gjennomgå opp til to overganger mellom opplæringssted, og den fra barne- til ungdomsskole er én av dem. Problemstillingen for mitt prosjekt lyder som følger: Hvordan blir elevenes sosiale omstilling fra barne- til ungdomsskolen ...
    • Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet 

      Jansen, Torun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Formålet med studien har vært å få belyst hvordan fjernledede ansatte opplever tillit, støtte og oppfølging knyttet til sin leder. Undersøkelsen er gjort som en kvalitativ casestudie ved UiT Norges arktiske universitet, hvor jeg har intervjuet administrativt ansatte som arbeider på en annen campus enn sin leder og majoriteten av sitt fagfellesskap. Funnene som fremkommer av undersøkelsen er sammenlignet ...
    • Å fly i flokk krever samhandling : om samorganisering av lokalsamfunnets pedagogiske institusjoner i Longyearbyen lokalstyre Oppvekstforetak KF. 

      Misje, Ina Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Oppgaven består av en kvalitativ studie som belyser muligheter samling av barnehager og skole i en organisasjon kan gi for å skape sammenheng i det 18-årige opplæringsløpet. Deltagende observasjon og kvalitative intervju er brukt til datainnsamlingen. Ved opprettelsen av Longyearbyen lokalstyre Oppvekstforetak KF 1. januar 2007, ble de pedagogiske enhetene i Longyearbyen samlet i en organisasjon. ...
    • Å forberede elever på å mestre livet. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med skoleprogrammet LINK og Følelsesskolen i et livsmestringsperspektiv 

      Bjørvik, Nora Johanne; Bratbak, Linn Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke styrker og svakheter lærere erfarer med skoleprogrammet LINK – livsmestring i norske klasserom, og hvilke erfaringer lærere har med Følelsesskolen i LINK i arbeidet med emosjonell kompetanse. Hensikten er å belyse hvordan skoleprogrammet LINK kan bidra som et helsefremmende tiltak i forhold til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» ...
    • Å formidle et fagstoff. Hvordan kommunisere og anskueliggjøre et tema i undervisning. 

      Larsen, Maud-Erna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
      Masteroppgaven omhandler fenomenet "formidling av fagstoff og gir et lite bilde om - Hvordan kommunisere og anskuliggjøre et fagstoff i faget naturfag på ungomsskolen. Jeg har observert en lærer i undervisning der jeg har sett på hvilke språk - og handlingsvalg læreren gjør i praksisfeltet. Oppgaven omhandler og hvilke didaktiske refleksjoner som ligger til grunn for valg og differensieringstiltak ...
    • Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen 

      Leming, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-04)
      Artikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til ...
    • Å føde hjemme: om stedlig sanselig erfaring i rommet 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Clancy, Anne; Voldner, Nanna (Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Kapitlet belyser hva hjemmefødende kvinner og jordmødre forteller om fødsels­opplevelsen og om samspillet mellom mor, far og jordmor. Kapitlet bygger på en ny empirisk studie av sju fødekvinners narrativer og sju jordmødres hjemmefødselserfaringer. Forfatterne undersøker hvordan de, basert på fødekvinners subjektive erfaringer, kan forstå fenomenet hjemmefødsel i lys av estetikk og et stedsfilosofisk ...
    • Å GI OG Å TA IMOT : Donald Meltzers psykoanalytiske tenkning i tradisjonen fra Melanie Klein og Wilfred Bion 

      Stokkeland, Jon Morgan (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2013-06-17)
      Avhandlingen presenterer tre sentrale forfatterskap etter Freud. Den undersøker hvordan sinnet trenger å være i en intim, tillitsfull relasjon for å utvikle evnen til å føle, tenke og danne mening, og med det legge grunnlaget for psykisk helse. Meltzers estetiske perspektiv fortolkes som at det utgår en tiltale fra vår omverden – en appell av ontologisk, etisk og estetisk art – som vi i vårt psykiske ...
    • Å gi seg selv mer tyngde. En kasusbeskrivelse av hvordan Psykomotorisk fysioterapi kan fremme utvikling av selvet 

      Norrøne, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-11)
      <p><i>Bakgrunn -</i> Kvalitative studier på psykomotorisk fysioterapi gir et bilde av en sammenheng mellom økt kontakt med egen kropp og økt bevissthet rundt seg selv som person, altså endringer i selvfunksjoner. Teori om kommunikasjon og utvikling av selvet kan belyse slike empiriske funn. Denne studiens mål er å utforske hvordan det som skjer i en behandlingstime med psykomotorisk fysioterapi kan ...
    • Å gjenkjenne rasisten i oss selv 

      Giertsen, Merethe (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-07)
      Hvis vi hvite ikke gjenkjenner rasisten i oss selv, vil vi gjenkjenne rasismen kun hos noen personer, og ikke som et strukturtrekk, skriver Merethe Giertsen i dette innlegget i vår debatt om hvithet og rasisme.
    • Å gjenkjenne usikkerhet. Film, antropologiske oppdagelsesprosedyrer og kunnskap om livet blant migranter i urbane Kamerun 

      Waage, Trond (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-19)
      Forskning er en oppdagelsesprosess. Antropologen skal oppdage hvordan livet erfares og organiseres i den konteksten de vi forsker på virker. Bruk av videokamera som verktøy er nyttig i en slik oppdagelsesprosess. De prosessene som genereres ved den filmende antropologs tilstedeværelse, sees i denne artikkelen på som fruktbare inntak til å forstå meningsproduksjon i felten, men også som viktig for ...
    • Å gjennomtenke et begrep - med eksempel i Paal Helge Haugens dikt "(steingjerde)" 

      Greve, Anniken (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2003)