Viser treff 18129-18148 av 32785

    • Læreplan i norsk - skrevet, men ikke forklart - lest, men ikke forstått? 

      Guttorm, Janne Eilen Mienna; Myreng, Tina Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Målsettingen for masteravhandlingen er å bidra til utvikling av læreplanforståelse for norskfaget i LK06. Det handler om vår tolkning av planen, men også å møte læreplanen på en ny måte gjennom lærere. Studiet har flere datasett. Det første er fire læringsepisoder som har bidratt til vår læreplanforståelse, gjennom å bruke oss selv som informant. Vi har analysert læreplanen for norsk i LK06, for ...
    • Læreplanverkenes samtid preger tematikken i historiedisiplinen. Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013? 

      Andreassen, Susann Grung (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Et dypdykk i historien til læreplanen i samfunnsfaget, hvor fokuset i oppgaven er på utviklingen og revideringene som har vært gjort fra M71 og frem til REV.LK06. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken endringer som har skjedd i løpet av de 6 siste revideringen av læreplanverkene for grunnskolen. En spesifisering av forskningsspørsmål gjorde at historiedisiplinen ble hovedfokuset i mastergradsprosjektet ...
    • Læreprosesser ved teknisk avdeling i luftfart. En kvalitativ studie om formell og uformell læring i LT Tech AS 

      Hagen, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Oppgaven tematiserer formelle og uformelle læreprosesser i flyhangaren ved teknisk avdeling i et flyselskap. Feltarbeidet har blitt gjort på LT Tech AS ved Lufttransport AS’ hovedbase i Tromsø. Oppgavens problemstilling er «Hvordan bidrar uformelle læreprosesser i utviklingen av kyndighet og kompetanse hos teknisk personell i LT Tech AS?» I luftfart stilles høye krav til sikkerhet. Så lenge luftfarten ...
    • Lærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomhet 

      Vangen, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Denne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer ...
    • Lærer i møte med elever som viser utagerende atferd 

      Skogstad, Eva Torill (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Sammendrag Formålet med dette masterstudiet er å undersøke hvordan lærere møter elever som viser utagerende atferd. Studiens problemstilling er: «Hva fremstår som lærernes måte å møte elever som viser utagerende atferd»? Disse møtene med elevene krever handlinger som svarer til situasjonen. Dette er kompetanse som undersøkes nærmere gjennom forskningsspørsmålene: Hva sier og gjør lærere i ...
    • Lærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø? 

      Johansen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Temaet for studien er lærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Studien består av fire intervju av lærere på fire forskjellige videregående skoler. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø? Undersøkelsen viser at alle fire lærerne jobber med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende ...
    • Lærer-foreldre-relasjoner under press 

      Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-10-01)
      Tema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene ...
    • "Lærer-i-rolle", et bidrag i skriveopplæringen? Pedagogisk utviklingsarbeid gjennom et aksjonsforskningsbasert singlecase-studie. 

      Brox, Åse Cecilie; Berglund, Kristine Olive (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan den dramapedagogiske metoden «Lærer-i-rolle» kan bidra i skriveopplæringen på småtrinnet. I masteroppgaven vil vi fokusere på hva metoden lærer-i-rolle tilførte skriveopplæringen. Problemstillingen vår belyser vi gjennom kvalitative forskningsmetoder i form av ulike typer kvalitative forskningsintervju, observasjoner og elevtekstanalyser. ...
    • Lærere i grenselandet mellom tilpassing og spesialundervisning. Et kvalitativ studie av læreres erfaring med å drive opplæring for flerspråklige voksne gjennom 2. språk i videregående opplæring 

      Lindvall, Rita Merethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-24)
      Dette er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervju av ti informanter, syv lærere og tre i administrative stillinger tilknyttet voksenopplæringa, videregående nivå. Formålet med studien har vært å undersøke lærernes erfaringer med å drive opplæring gjennom et 2. språk for flerspråklige voksne. Resultatene viser at dette krevende oppgave. Lavt språknivå hos denne gruppen gir de ...
    • Lærere i nye roller som oversettere: Hvilket handlingsrom har de for utvikling? 

      Furu, Eli Moksnes; Skrøvset, Siw; Slettbakk, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-10-07)
      <p>This article contributes to considerations about the development of the teaching profession. The study focuses on teachers in new roles – teachers who practice in the school while also being responsible for school development in their subject field. The empirical material in this longitudinal study includes interviews with three groups of teachers; from the project Matematikk i nord (2007–2011), ...
    • Lærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad 

      Hammari, Ann Charlott; Arnesen, Maria Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      Denne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår undersøkelse har vi benyttet en ...
    • Læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd. En kvantitativ intervjustudie om hva lærere legger vekt på i sin relasjon til elever på barne- og mellomtrinnet som viser en innagerende atferd 

      Strømhaug, Ingrid Vensbakk (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne kvalitative studien retter søkelyset mot læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen er følgende: Hva legger lærere vekt på i sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen? For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet fire lærere som har erfaring med å undervise elever som viser en innagerende atferd på barne- og mellomtrinnet. ...
    • Læreren som ble koko - En kvalitativ studie av hvordan et utvalg norsklærere bruker estetiske arbeidsmetoder i undervisningen 

      Kristensen, Emilie; Vuolab, Connie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      I denne masteroppgaven har vi tatt for oss temaet estetiske arbeidsformer. Bakgrunnen for studien er forskning som forteller at dette har mye å bidra med i klasserommet, da det kan engasjere og motivere elevene til faglig innsats i større grad enn hva tradisjonelle undervisningsmetoder klarer. I tillegg har vi gjennom praksis fått en oppfatning av at mange elever synes norskfaget er kjedelig. ...
    • Lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. En kvalitativ studie i religionsdidaktikk 

      Hauan, Karoline Bjørklund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Denne oppgaven undersøker lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. Gjennom et kvalitativt metodisk opplegg blir fem lærere i videregående skole intervjuet. Det empiriske datamaterialet blir tolket og analysert gjennom en impresjonistisk fremgangsmåte hvor didaktikkens kjernespørsmål om undervisningens hva, hvordan og hvorfor står sentralt. Prosjektets ...
    • Lærerens oppfatninger om vokabularutvikling for elever med Down syndrom på videregående trinn 

      Firsova, Svetlana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-29)
      I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet vokabularutvikling og forsøkte å besvare problemstillingen «Hva kjennetegner vokabularutvikling for ungdom med DS på videregående trinn?». Dette er en kvalitativ studie der jeg plasserer meg i konstruktivistisk fortolkende paradigme og har valgt hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen har jeg gjennomført ...
    • Lærerens posisjonering i utforskende aktivitet 

      Kvilvang, Knut Arne; Simensen, Gerd-Mona (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)
      Vi har erfart at lærenes rolle i undersøkende undervisning er både spennende, men også utforende. Videre har vi sett at utforskende undervisning kan gi større engasjement hos elevene. Algebra kan oppleves abstrakt for mange elever og dermed lite virkelighetsnær for en elev i grunnskolen. Forskningsspørsmålet for denne masteroppgaven er følgende: «Hvilken betydning har lærerens posisjonering i ...
    • Lærerens støtte av matematisk argumentasjon på småtrinnet og mellomtrinnet 

      Berglund, Tord-Mikael; Fossen, Ingeborg Larsson (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter og støtte elever på barneskolen får til å argumentere for sine svar og resonnement i samtaler i matematikkundervisningen. Disse samtalene ledes av lærer i ulik grad og det er derfor interessant å se på hvordan læreren støtter og legger til rette for argumentasjon og resonnement i matematikksamtalene. I denne studien har vi svart på følgende ...
    • Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? 

      Søreng, Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen ...
    • Læreres arbeid med overgrepsutsatte elever. Innspill til læreres kunnskapsgrunnlag 

      Søderholm, Ida; Nordtømme, Katarina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Lærerprofesjonens grunnleggende verdier bygger på prinsipper og verdier om barns rettigheter. Barns rettigheter skal fremmes og forsvares i skolen. Hvert år blir mange barn utsatt for seksuelle overgrep. Enkelte barn som har vært usatt går gjennom oppveksten uten å få hjelp. Studiens målsetting har derfor vært å øke vår kunnskap og kompetanse, slik at vi kan sikre og ivareta elever som er eller har ...
    • Læreres arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeider lærere med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning? 

      Eira, Sara Inger Lisbeth Mina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag Tema for denne oppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. Jeg har tatt utgangspunkt i elever med lærevansker, og som av den grunn mottar spesialundervisning i skolen. Problemstillingen har som målsetting å søke svar på hvordan lærere jobber med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. ...