Now showing items 18133-18152 of 32816

    • Lykkes det ikke nå, lykkes det aldri? En empirisk studie av attføringsklienters livsløp 

      Severinsen, Steinulf; Stølen, Gerd (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1984)
      Denne oppgaven om attføringsklienters livsløp har sitt utgangspunkt i vår yrkesbakgrunn innafor dette feltet. Gjennom flere år som timelærere ved Sentret for arbeidspsykologi og attføring i Nord_Norge fikk vi innblikk i en gruppe arbeidsledige menneskers situasjon. Senteret er en del av Arbeidsmarkedsetaten i landsdelen og tar i mot klienter til undersøkelse og veiledning med tanke på yrkesproblemer.
    • Lyktes Nasjonal Samlings kommuneprosjekt? Nasjonal Samling, tysk okkupasjonsmakt og norske nazifiserte institusjoners nyordning av kommunal forvaltning i Hamar, Fredrikstad og Tromsø 1940 – 1945 

      Andresen, Ørnulf Wikstrand (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-10-15)
      Tema for avhandlingen er å belyse hvordan den tyske okkupasjonsmakten og Nasjonal Samling (NS) innførte nyordning og fører- og ansvarsprinsippet i offentlig forvaltning fra januar 1941. Regimeskiftet var et brudd på politisk og administrativt nivå både for fylkes- og kommuneforvaltningen og den norske staten som skulle omformes i nasjonalsosialistisk retning. Dette fikk konsekvenser for kommunal og ...
    • Lymphangiogenic Markers and Their Impact on Nodal Metastasis and Survival in Non-Small Cell Lung Cancer--A Structured Review with Meta-Analysis. 

      Kilvær, Thomas Karsten; Paulsen, Erna-Elise; Hald, Sigurd; Wilsgaard, Tom; Bremnes, Roy M.; Busund, Lill-Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-08-25)
      Background In non-small cell lung cancer (NSCLC), nodal metastasis is an adverse prognostic factor. Several mediating factors have been implied in the development of nodal metastases and investigated for predictive and prognostic properties in NSCLC. However, study results differ. In this structured review and meta-analysis we explore the published literature on commonly recognized pathways for ...
    • Lyrikkundervisning på yrkesfaglige utdanningsprogram. En lærebokanalyse med særlig vekt på litteratur- og lesedidaktikk 

      Johannessen, Elisabeth Udnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      I denne studien blir det undersøkt hvordan det legges opp til at yrkesfagelever skal arbeide med lyrikk i et utvalg lærebøker i norsk for yrkesfaglige utdanningsprogram. Ved bruk av lærebokanalyse har jeg undersøkt lærebøkenes oppgaver som er tilknyttet de lyriske tekstene i litteraturantologiene. Formålet med lærebokanalysen har vært å finne frem til hvilken tilnærmingsmetode som er mest fremtredende ...
    • Lys- og saltbehandling av to størrelsesgrupper lakseunger (Salmo salar L.). Smoltifisering i ferskvann og prestasjon i sjøvann. 

      Engen Lauritzen, Daniel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Nye metoder for å smoltifisere lakseunger er stadig vanligere. Den klassiske metoden er å regulere daglengde for å simulere en naturlig sesongrytme, mens det i dag blir vanligere å tilføre salt i ferskvann- og/eller fôr for å stimulere smoltifisering. Samtidig vil aktører ha settefiskperioden lengere slik at smolten er større ved utsett. Bruk av disse metodene anses å bidra til raskere smoltifisering, ...
    • Lysophosphatidylcholines and Chlorophyll-Derived Molecules from the Diatom Cylindrotheca closterium with Anti-Inflammatory Activity 

      Lauritano, Chiara; Helland, Kirsti; Riccio, Gennaro; Andersen, Jeanette Hammer; Ianora, Adrianna; Hansen, Espen Holst (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-17)
      Microalgae have been shown to be excellent producers of lipids, pigments, carbohydrates, and a plethora of secondary metabolites with possible applications in the pharmacological, nutraceutical, and cosmeceutical sectors. Recently, various microalgal raw extracts have been found to have anti-inflammatory properties. In this study, we performed the fractionation of raw extracts of the diatom ...
    • Lystgass som sedasjon til barn på sykehus 

      Jakobsen, Jan-Erik Morgenlien (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-03)
      Sammendrag Bakgrunn: I løpet av 2020 var 405 000 barn i kontakt med sykehus. De var enten innlagt, til poliklinisk konsultasjon eller til dagbehandling. Behandling av barn på sykehus medfører ofte smertefulle og skremmende prosedyrer og undersøkelser som barnet motsetter seg. Dette kan gi barnet vonde og traumatiske opplevelser. I jobb ved barneavdeling har jeg erfart gråtende, redde barn som ...
    • The lytic polysaccharide monooxygenase CbpD promotes Pseudomonas aeruginosa virulence in systemic infection 

      Askarian, Fatemeh; Uchiyama, Satoshi; Masson, Helen; Sørensen, Henrik Vinther; Golten, Ole; Bunæs, Anne Cathrine; Mekasha, Sophanit; Røhr, Åsmund Kjendseth; Kommedal, Eirik Garpestad; Ludviksen, Judith Anita; Arntzen, Magnus Øverlie; Schmidt, Benjamin; Zurich, Raymond H.; Van Sorge, Nina M.; Eijsink, Vincent; Krengel, Ute; Mollnes, Tom Eirik; Lewis, Nathan E.; Nizet, Victor; Vaaje-Kolstad, Gustav (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-23)
      The recently discovered lytic polysaccharide monooxygenases (LPMOs), which cleave polysaccharides by oxidation, have been associated with bacterial virulence, but supporting functional data is scarce. Here we show that CbpD, the LPMO of <i>Pseudomonas aeruginosa</i>, is a chitin-oxidizing virulence factor that promotes survival of the bacterium in human blood. The catalytic activity of CbpD was ...
    • Lytte fram forundringsøyeblikk 

      Nordli, Ingrid C.; Skog, Kristian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)
      I denne artikkelen reflekterer vi over hvordan den lyttende pedagogen i gjensidig dialog med barn, ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon, kan fange barns forundringsøyeblikk under tilegnelsen av trinn i lytteprosessen. Med utgangspunkt i en praksisfortelling med sang- og lytteaktiviteter, beskriver vi lyttetrinnene hos barn og reflekterer over deres forundringsresponser når de møter noe nytt. ...
    • Lærarar si undervegsvurdering, i form av munnlege tilbakemeldingar, ved gjennomføring av praktiske aktivitetar i naturfag 

      Vadstein, Madelen Navelsaker (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Masteroppgåva mi hadde som hensikt å undersøkje vurderingspraksisen til lærarar i naturfag, meir spesifikt knytt til munnlege tilbakemeldingar som undervegsvurdering i samband med praktiske aktivitetar i undervisninga. I masteroppgåva ynskte eg å få svar på kva typar munnlege tilbakemeldingar lærarane nytta mest under dei praktiske aktivitetane og på kva måtar dei brukte tilbakemeldingane som ...
    • Lærarerfaringar i møte med elever i risikogruppa for fråfall – korleis finne vegen inn? 

      Frette, Marthe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Samandrag I dagens samfunn står vi overfor utfordringar knytt til fråfall i skulen og talet på unge som står utan tilbod, arbeid og utdanning er altfor høgt. Det er difor nødvendig å undersøkja korleis vi kan finna vegen inn til elevar i risikosona for å bli ein del av denne statistikken. Korleis få ned fråfallet i vidaregåande skule har gjennom dei seinare åra vore gjenstand for mykje forsking og ...
    • «Lære å lære» - Vet vi hva det betyr? 

      Antonsen, Benedikte; Hoven, Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til forståelsen av ideen «lære å lære» til bruk i nasjonale læreplaner og i skolen. Vi undersøker hvordan ideen og begrepene metakognisjon og selvregulert læring framstilles i gjeldende læreplan LK06 og Ludvigsen-utvalgets NOU 2015:8, gjennom tekstanalyse av utvalgte deler av dokumentene. Videre søker vi innsikt i læreres oppfatning av ideen gjennom fokusgruppe ...
    • Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever 

      Blix, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07)
      Denne artikkelen bygger på en studie av lærebøker for nybegynnere på et Musikkinstrument. Målet med studien var å undersøke de mest brukte instrumentallærebøkene i Norge i et Freireinspirert kritisk pedagogisk perspektiv. I studien analyseres innholdet i 26 lærebøker for 15 forskjellige instrumenter. Analysen tar utgangspunkt i et kritisk pedagogisk perspektiv på lærebøkenes faglige innhold og ...
    • Lærebokas påvirkning på elevers karakternedgang i Biologi 2 

      Hansen, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Denne studien er en analyse av to læreverk og åtte eksamenssett i faget Biologi 2 på videregående skole. Bakgrunnen for studien var Utdanningsdirektoratets karakterstatistikk, hvor det ble fremstilt at elevene gjennomsnittlig gikk ned omtrent én karakter fra standpunkt til skriftlig eksamen. Studien tok utgangspunkt i at oppgavene i læreboka ikke forberedte elevene godt nok til eksamen. Formålet med ...
    • Lærebøkenes makt over multimodale teksters prakt. En studie av tre lærebøkers fokus på multimodale tekster 

      Kristiansen, Frida Kathrin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
      Multimodale tekster er en teksttype man ser i økende grad i samfunnet, og derfor er det viktig at elever får tilstrekkelig opplæring i denne teksttypen. Lærebøkene er viktige hjelpemidler i opplæringen, og derfor har jeg valgt å se på hvordan lærebøkene tar for seg multimodale tekster. Målet med denne oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan behandles emnet multimodale tekster i ulike ...
    • Lærebøkers tilrettelegging for problemfylt aktivitet. En mixed methods studie 

      Bergheim, Robin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har hatt som formål å finne ut i hvilken grad lærebøker i matematikk legger til rette for problemfylt aktivitet på 8. trinn. For å svare på dette utledet jeg en teoridel omhandlende problemfylt aktivitet i sammenheng med DNR-basert undervisning og spesielt intellektuelt behov. Deretter bygde jeg opp et konseptuelt rammeverk for analyse. Spesielt sentral ble ...
    • Læren om bristende forutsetninger, med fokus på arbeidsforhold 

      Sletten, Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-12-15)
      Hva kan anses å være en bristende forutsetning ved inngåelse av arbeidsavtalen, og når kan bristende forutsetninger være grunnlag for å fri seg fra den? I fremstillingen ligger hovedfokuset på hva som kan ansees for en bristende forutsetning, og når den kan utgjøre et grunnlag for å fri seg fra en arbeidsavtale. Både typeforutsetninger og individuelle forutsetninger behandles. Det rettslige grunnlaget ...
    • "Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning 

      Aas, Willy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-16)
      Dette er en masteroppgave i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Jeg har intervjuet 3 rektorer og 5 lærere fra deltakende skoler i Lærende nettverk IKT. Skolene har deltatt i forskjellig varighet, men alle samtidig i to nettverk som tidvis har møttes i årene 2004-2009. En skole i årene 2004-2009, en i årene 2005-2009 og en fra 2006-2009. Undersøkelsen er gjort i perioden desember 2009 til ...
    • Læreplan i norsk - skrevet, men ikke forklart - lest, men ikke forstått? 

      Guttorm, Janne Eilen Mienna; Myreng, Tina Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Målsettingen for masteravhandlingen er å bidra til utvikling av læreplanforståelse for norskfaget i LK06. Det handler om vår tolkning av planen, men også å møte læreplanen på en ny måte gjennom lærere. Studiet har flere datasett. Det første er fire læringsepisoder som har bidratt til vår læreplanforståelse, gjennom å bruke oss selv som informant. Vi har analysert læreplanen for norsk i LK06, for ...
    • Læreplanverkenes samtid preger tematikken i historiedisiplinen. Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013? 

      Andreassen, Susann Grung (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Et dypdykk i historien til læreplanen i samfunnsfaget, hvor fokuset i oppgaven er på utviklingen og revideringene som har vært gjort fra M71 og frem til REV.LK06. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken endringer som har skjedd i løpet av de 6 siste revideringen av læreplanverkene for grunnskolen. En spesifisering av forskningsspørsmål gjorde at historiedisiplinen ble hovedfokuset i mastergradsprosjektet ...