Beyond the slammed door
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3370Keywords:
Adaptation, culture, feminism, Ghana, Nigeria, motherhood, symbolismAbstract
A Doll’s House (1879) is the most read of Ibsen’s plays in West Africa and the most performed. As the basis for the discourse on European emancipatory feminism, the play is presently being employed by selective dramatists in West Africa to contest the misinterpretation of the West African woman by European emancipatory feminists. Nora as a character creates a symbolic canvas on which the “real” African woman as envisaged by Tracie Utoh-Ezeajugh in her adaption titled Nneora: an African doll’s house (2005) is drawn. Owusu Janet, another dramatist, faces the issues from a conservative feminist point of view with her interpretation of the play influenced by her cultural perceptions of the woman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).