Simulering er ikke til å spøke med: Helsefagstudenters erfaringer fra tverrprofesjonell teamtrening med bruk av simuleringsmetodikk
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.4054Emneord (Nøkkelord):
simulation, interprofessional team training, interprofessional learning, patient safety, focus groups, simulering, tverrprofesjonell teamtrening, tverrprofesjonell samarbeidslæring, pasientsikkerhet, fokusgruppeintervjuSammendrag
Simulation is no joke: Healthcare students’ experiences of interprofessional team training using simulation methodology
Interprofessional learning through simulation involves different professions who learn with, from and about each other. This study describes healthcare students’ experiences with interprofessional team training. Three focus group interviews were conducted with medical students and nursing students from the bachelor program and the postgraduate program. Data were analyzed according to the method of qualitative content analysis by Graneheim and Lundman. The findings show that making mistakes seems to be beneficial to the quality of patient care as it made the students more vigilant when they returned to clinical practice. Simulated settings seem to be a powerful arena for learning patient safety practices and facilitating transfer of this awareness to clinical practice. The findings also show that the various professions have inadequate knowledge of each other's expertise. Interprofessional learning through education appears to be necessary for the health professions to strengthen their ability to work together in the future.Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
19.12.2016
Hvordan referere
Breivik, M., Johnsgaard, T., & Reime, M. H. (2016). Simulering er ikke til å spøke med: Helsefagstudenters erfaringer fra tverrprofesjonell teamtrening med bruk av simuleringsmetodikk. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 12(2). https://doi.org/10.7557/14.4054
Utgave
Seksjon
Fagfellevurderte artikler
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).